Life as pelajar Ukur Bangunan.

Hi!

Aku sepatutnya buat chapter 1 research untuk academic project tapi aku end up buat blogpost. Masih malas nak buat walaupun chapter 1. Hari isnin ni dah kena jumpa supervisor aku. Huhuhu.

So life as pelajar Ukur Bangunan or Building surveying student.
Sebelum ini aku merupakan lepasan diploma building/bangunan kemudian instead of sambung degree in construction management aku ambil ukur bangunan. Syukur alhamdulilah aku suka. hahaha. Ukur bangunan selalu ini selalu orang anggap macam QS or Quantity Survey/Ukur bahan tapi sejujurnya sangat berbeza.

Apa yang dibelajar dalam course ni?
Core subject ukur bangunan adalah building pathology, facilities & maintenance management, lepas tu building conservation dan building control. Tapi sebenarnya banyak lagi cabang-cabang subject ukur bangunan. Tapi ni yang macam main things yang akan dipelajari. Tak lupa jugak measurement&estimating macam QS tapi basic dan demolition works. Masa diploma dulu aku bebal kot subjek ni. Tak sangka degree boleh follow hahaha.

Berapa lama belajar?
Untuk uni aku ada semua 7 semester bersamaan 3 and half years of studying. Final sem semasa part 7 ada practical training. Oleh kerana aku diploma daripada bangunan aku jump terus masuk semester 3. Kira okaylah. Kalau kau ambik Construction Management akan jump terus semester 4.

Macam mana life student?
Busy macam student-student lain and selalu berada dekat luar, jumpa orang, buat appoinment sana-sini, buat survey sana-sini kadang-kadang tidur faculty sebab nak presentation design. Tapi seriously studio sangat seronok. hahaha. Okay, contoh kalau student architecture biasanya focus dekat new construction, building surveyor pula buat refurbishment design untuk sesuatu bangunan. Kadang-kadang maintain luaran tapi dalaman adjust. Semasa buat assignment design, biasanya kitorang akan ambik measurement bangunan case study, masukkan data and built in Revit software. Revit or BIM ni korang akan belajar nanti. Seronok jugaklah. Aku suka sebab nampak 3D, real and dapat visualize. Aku kurang autocad tapi Revit memang syok buat.

Selain itu, korang akan selalu buat inspection bangunan. Kerosakan dalam bangunan, failure disebabkan apa. Kalau doktor adalah doktor kepada manusia, building surveyor boleh dikatakan doktor kepada bangunan. Macam gitulah. Maintenance amat penting dalam bangunan supaya bangunan tu dapat maximize its building function and have longer lifespan. Takkan nak buat mahal-mahal lepastu tak jaga then rosak? Kan rugi macam tu. Lepastu nak memastikan bangunan yang selamat. Yelah, takkan nak biar orang occupy bangunan yang tak selamat. Tetiba je runtuh tak ke menempah maut macam tu? Identify symptoms yang ada pada bangunan, identify reasons kenapa benda tu berlaku and prepare remedial works for the defects. Macam gittew. Tapi sakit gaklah kepala sebab kau kena faham construction semua benda and kena precise. Yelah, macam sakit. kau kena faham apa yang menyebabkan sakit lepastu ubat apa yang sesuai untuk sakit tu.

Next, calculation is a must. Korang akan belajar calculation dalam subject structure and measurement&estimating. Untuk subject structure, kau kena banyak buat latihan, past year confirm boleh score. Untuk measurement&estimating, honestly it would be hard kalau kau tak dapat visualize, tahu construction method, understand the principle. Recommend to watch youtube about construction method lepastu inshaAllah kau boleh ada idea macam mana nak buat measurement&estimating. Just need extra hardwork and passion.

Universiti yang offer course Building Survey?
UiTM (universiti yang first ada course BS), UM, USM. Setakat ini je yang aku tahulah. Universiti private aku tak pasti. Korang boleh google and check requirement kalau berminat nak belajar ukur bangunan. Its fun and inshaAllah you'll love it!

Okay, sampai sini je kot cerita aku tentang ukur bangunan. Semoga korang or student yang nak apply, adalah sikit idea tentang ukur bangunan or building surveying!

Guys, korang boleh baca post dekat sini untuk tengok barang keperluan sebagai student ukur bangunan/building surveying ya! 9 Benda penting untuk pelajar Building Surveying/Ukur Bangunan

Cheerio!





Comments

  1. Boleh bagi some tips mcm mana nk cari tajuk utk thesis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi! Sorry late reply. Baru perasan comment awak. Boleh pilih berdasarkan core Building surveying. Building pathology, facitilies and maintenance, heritage, risk and building control. Saya tak berapa nak ingat antara core BS, tapi boleh rujuk sv awak and apa awak minat hehehe

      Delete
  2. subjek building design berapa sem masa deg?

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum.. Blh x saya mnx nota ttg bidang ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh drop email, nanti saya cuba carikan. Saya dari Sem 3 ke atas

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. klw saya nak juga boleh ke ? btw ini email saya ainn4571@gmail.com

      Delete
    4. hi. Saya nk juga mintak nota deegre building surveying. nurnatasya666@gmail.com

      Delete
    5. hi , saya nak juga nota diploma , ni email saya qatul20@gmail.com

      Delete
    6. hi saya pun nak nota degree, ini email saya
      rfan0521@gmail.com

      Delete
    7. Hi, saya pon nk nota untuk deg building surveying ni email saya : amirahmashuri01@gmail.com

      Delete
    8. Haii assalamualaikum,sya pon nak juga nota untuk degree ukur bangunan ni..ni email saya yaa : azamudin796@gmail.com

      Delete
    9. Hai saya nak juga nota degree bs ini email saya @yana22425@gmail.com . Terima kasih

      Delete
  4. Assalamualaikum what if sye take this course tapi i'm not quite good in maths and adakah sye berada dlm risiko yg sye tk bole carry 😌

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumslm. Kalau calculation, ada 3 subject je, which is strucutral design,part 4 (kalau tak salah) measurement part 3 and 4. Structural design ni kena lakukan banyak exercise. calculation dia in sha Allah tak sesusah subject engineering. Awak kena faham concept dia. Subject ni macam subject basic civil engineering tapi easier (diorang katalah). Manakala measurement & estimating, lebih kepada calculation and pemahaman kepada drawing yg dibagi. Nasihat saya, sebelum awak ambik belajar measurement, awak kena tahu dulu step2 pembuatan kerja construction agar mudah utk awak descibe drawing dan buat calculation. Saya harap ini dapat membantu memberi akan sedikit insight terhadap subject calculation Building surveying.

      Delete
  5. assalammualaikum.. saya nak tanya.. courses ukur bangunan nih mmg banyak ke penggunaan bahasa inggeris?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumslm. Ya. kebanyakkan terms yang digunakan adalah bahasa inggeris, semua task, assignment dan exam menggunakan bahasa inggeris.

      Delete
  6. assalamualaikum kalau saya nak nota untuk bidang ni..it would be very helpful

    Terima kasih :)

    ReplyDelete
  7. hi , assalamualaikum . saya nak tanya , kalau uitm under course ni , ada dekat uitm mana ya ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai awak.. klau diploma ad dkat uitm seri iskandar and degree dekat uitm shah alam...sy tlong jwabkan sbb sy amek degree BS jgk..kat shah alam

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  8. hi nak tnya. saya dip in building services dri poli shah alam, klau saya amik course BS ni dekat uitm shah alam, u rsa i boleh transfer credit mcm u ke? kan u jump terus to sem 3. do think i boleh jugak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang itu saya tak pasti. Kena check dgn pihak Hea atau coordinator Building surveying uitm

      Delete
    2. Hi. Saya diploma building services dekat poli shah alam. Degree bs dekat uitm. Blh ke transfer credit?

      Delete
  9. Hi awak, saya dapat degree BS, boleh tak saya nak borak dgn awak? Kat ig or ws?
    Ni email saya puterinurina78@gmail.com

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum, boleh saya minta nota untuk course ni ?

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum, saya nak tanya, apa beza course diploma ukur bangunan dan kos diploma bangunan di uitm?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bangunan more to fasa sebelum pembinaan bangunan, manakala ukur bangunan lebih kepada pembaikan dan penjagaan bangunan. tapi masih jugak belajar tentang pembinaan bangunan tapi tidak secara keseluruhan

      Delete
  12. Kursus ni kena pandai melukis ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau pandai akan jadi kelebihan untuk awak untuk lukis defect dia.

      Delete
  13. hai nak tnya course ni guna laptop grafik tak?

    ReplyDelete
  14. hai nak tnya course ni guna laptop grafik tak?

    ReplyDelete
  15. Salam, sebelum ni saya diploma ukur bahan (poli) dan dapt tawaran Degree dlm bidng ni. Apa perbezaan antra Kos ukur bahan dan Ukur Bangunan? Dan adakah BS terlibat secara langsung di site ? Dan satu lagi, heavy tak dari segi silibus pmbljarn untuk kos ni dn di alam pekerjaan terutama untuk perempuan? Last, bagi pendapat cik, susah ke untuk student kos lain mcm kos sy ni masuk kdlm bidang ni ? Maaf banyak tanya.

    ReplyDelete
  16. Hai sy student last year diploma building surveying. Bole tak share subject ape yg akan belajar setiap semester kalau ambik degree building surveying jgk.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts